Jarig in Israël

2 augustus 2017

Woensdag 2 augustus

Vandaag stonden we allemaal om 06:00 uur (met veel pijn en moeite) op om al onze spullen in te pakken en de geitenboerderij te verlaten. Nadat we rond 08:00 uur in de bussen zaten, waren we onderweg naar de volgende sight. Toen we rond 09:00 uur hier aankwamen was het al behoorlijk warm (gemiddeld is het deze dag 39 graden geweest). De eerste sight van vandaag was een ruïne van een voorheen Romeinse stad genaamd Bet She'an. Het was behoorlijk indrukwekkend en erg mooi. We zagen hier onder andere een enorm amfitheater en badplaatsen. Als kers op de taart was er ook nog een hele hoge berg met (van wat ik heb gehoord) een erg mooi uitzicht.

Hierna vertrokken we naar de volgende sight, dit was een andere doopplaats bij de rivier de Jordaan. Hier hebben we van Kid mooie dingen mogen horen over de doop.

De derde sight van vandaag was de plaats waar de dode zee rollen gevonden zijn. Deze zijn geschreven door een sekte uit de jaren 68 na Christus (dus niet 1968). Deze bijbelrollen zijn gevonden in 1947 door Nomaden in een berg aan de dode zee. Iets voor 1947 was er een bepaalde groep mensen die vond dat de bijbel ouderwets geworden was en dus niet meer relevant voor de twintigste eeuw. Dit kwam doordat de bijbel veel te vaak vertaald was waardoor veel punten uit de context getrokken waren. Toen uiteindelijk deze rollen gevonden waren, bleek dat ze bijna identiek waren aan de bijbel hoe die op dat moment was!

En de laatste sight was vandaag de dode zee. Hier hebben we een huidbehandeling gehad die je (naar mijn mening) nergens beter kan krijgen. We begonnen met ongeveer 10 minuten rond dobberen in het zoute water, waarna we vervolgens ons hele lichaam insmeerden met een modder masker. Nadat dit opgedroogd was wasten we het weer van onze lichamen in het zoute water en gingen daarna snel douchen. Het water was namelijk rond de 49 graden!

We hebben de dag afgesloten met zwemmen in de hostel bij de Massada en hebben we een broodje falafel gegeten.

Tevens was ik vandaag jarig en om eerlijk te zijn kan ik mij geen betere plek voorstellen om je verjaardag te vieren. Zo kan ik de rest van mijn leven vertellen dat ik op mijn 21ste verjaardag een hele luxe huidbehandeling heb gehad met een ontzettend toffe groep mensen!

Heel veel liefs,

Elisua

1. Tina:
    4 augustus 2017
    Elisua van harte gefeliciteerd!
    Een bijzondere verjaardag om nooit meer te vergeten!
    Ook voor vandaag weer lekker genieten!
  2. Jan van der plas:
    4 augustus 2017
    Gelukkig dAr zijn ze weer, we misten jullie opdate al een beetje.
    Wat zullen jullie allemaal school en fris terugkomen.
    Jarig in Israël, gefeliciteerd!
  3. Marja:
    4 augustus 2017
    Nog van harte! Wat leuk om zo met jullie mee te kunnen "reizen"!
    Nog een fijne tijd met z'n allen!
  4. Geeske Kloeze:
    4 augustus 2017
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Elisua wat een mooie dag om je verjaardag te vieren. Dit vergeet je nooit weer.
  5. Gree Oort:
    4 augustus 2017
    Nog van harte gefeliciteerd ,en opnieuw weer een prachtig verhaal.geweldig jullie zo te horen genieten.
  6. Emmy Bakker:
    4 augustus 2017
    Dus als jullie terug komen zijn jullie allemaal nog mooier....en jullie waren al zo prachtig allemaal :) Heel veel plezier nog met elkaar en sterkte vandaag in de woestijn. Veel zegen !!
  7. Judith Schipper:
    4 augustus 2017
    Nog gefeliciteerd Elisuha , een verjaardag om nooit te vergeten.
    Leuk om jullie verhalen steeds te lezen , veel plezier !!
  8. Anita:
    4 augustus 2017
    Elisua nog van harte gefeliciteerd!
    Nu in de woestijn, heel veel zegen.
  9. Maurice:
    5 augustus 2017