Natte voeten...

9 augustus 2017

Hoi

Als eerste hebben wij een lekker ontbijt gehad, waarna we naar de Christ Church gingen om een stukje uit de bijbel te lezen. Het ging over de genade van Jezus en hoe we door zijn genade gered zijn. Ik vond dit heel mooi om te lezen, want je realiseert je echt dat God vol liefde is.

Vervolgens zijn we door naar de tunnels van Hizkia gegaan. Dit waren de tunnels die door de Judeese koning Hizkia gegraven werden rond het einde van de 8e eeuw en het begin van de 7e eeuw voor Christus. De Assyriërs waren van plan om Jeruzalem aan te vallen en daarom heeft koning Hizkia de bron van de wateren van Gihon geblokkeerd, waarop hij het water via de tunnel naar de Vijver van Siloam liet stromen. Op deze manier ontvingen de inwoners van Jeruzalem water. Persoonlijk vond ik dit een bijzondere ervaring, want terwijl ik door de tunnel liep was ik echt onder de indruk dat de tunnel nog intact is gebleven na al die jaren.

Nadat we uit de tunnel kwamen, hebben we een plekje opgezocht om te lunchen en om nog bijbel te lezen. Hier hebben we het verhaal van Hizkia gelezen.

Na goed geluncht te hebben, heeft Kid wat taxi's geregeld die ons naar de Olijfberg  hebben gebracht. Hier hebben wij een kameel gespot die heel schattig was. Bij de Olijfberg met een prachtig uitzicht op de tempel hebben wij ergens gezeten om nog wat uit de bijbel te lezen. Hier hebben wij de terugkomst van Jezus besproken. Veel is mij toen duidelijk gemaakt. Dit komt deels doordat we echt op de plek zaten waar Jezus zal terugkeren om samen met alle gelovigen door de tempel te gaan.

Vervolgens zijn we doorgegaan naar een tuin van Getsemane (er zijn heel veel hier in Israël). Hier hebben wij hetzelfde verhaal vier keer uit de nieuwe testament gelezen om de verschillen eruit te halen, maar ook om meer duidelijkheid te krijgen. Het verhaal ging over Jezus toen hij verraden werd.

Bij de andere tuin van Getsemane hebben wij een kerk bezocht waarin we mochten kijken, verder hebben we daar niks gelezen.

We zijn toen terug gegaan naar de hostel om op te frissen en om ons klaar te maken voor uiteten. We zijn naar een Israëlische restaurant geweest waar we een soort barbecue hebben gehad. Hierbij kregen we veel slaatjes en andere lekkere sauzen te proeven. Ik vond het eten heerlijk, omdat het me ook deed denken aan Roemenië. Na het eten zijn we de stad in geweest en daar hebben we onze vrije tijd mogen spenderen. Veel mensen hebben souvenirs gekocht, anderen zijn door naar het hostel gegaan. Om deze geweldige, laatste dag af te sluiten zijn we gezellig bij elkaar gekomen op het dak om samen te praten, muziek te maken, God aanbidden en fruit te eten.

1. Emmy Bakker:
    9 augustus 2017
    Mooi hoor... ontzettend veel beleefd en geleerd met elkaar :) Nu lekker slapen, jullie laatste nachtje in Israël...
  2. Janny:
    10 augustus 2017