Dag 11: dag 2 in Jeruzalem ! (Kerstin)

8 augustus 2017

Lieve allemaal,

Vannacht was onze eerste nacht in het Abraham-hostel in Jeruzalem. Na een lekker ontbijt, vertrokken we vanochtend allereerst naar het oude gedeelte van Jeruzalem. Hier hielden we op een grasveldje een bijbelstudie, waarin we veel te weten kwamen over deze prachtige stad. We zagen al gauw dat niets in Jeruzalem 'normaal' is (zo loopt iedereen er echt anders bij dan dat wij gewend zijn), maar Kid leerde ons dat we niet gefocust moeten zijn op deze maatstaf. God vraagt niet van ons dat we normaal zijn, Hij vraagt van ons of we Hem willen volgen.

Hierna gingen we de stadsmuur op, via de Jaffa Gate. Hier zagen we duidelijk het verschil tussen het oude en nieuwe gedeelte van Jeruzalem. Het nieuwe gedeelte is nog maar vanaf 1967 gebouwd, terwijl dit al zeer ontwikkeld is (!). Op de muur keken we ook nog uit op de duisternis die David in Psalm 23 noemt: '(uit mijn hoofd): Al ga ik door een dal van duisternis, ik zal niet vrezen, want U bent bij mij, Uw stok en Uw staf vertroosten mij'. Omdat deze Bijbeltekst is gebruikt bij het overlijden van een dierbare, was dit voor mij een bijzonder moment.

Via de Zions Gate en de Zionsberg vervolgden we onze reis naar de zaal waarvan wordt gedacht dat Jezus hier samen met zijn discipelen het laatste avondmaal heeft gehouden. Hoewel het natuurlijk niet helemaal zeker is dat dit ook daadwerkelijk dé plaats is waar het plaatsvond, is het idee heel bijzonder en aangrijpend. Opnieuw komt de Bijbel tot leven.

Daarna gingen we naar de plek waar wordt gezegd dat David begraven is. Hier moesten mannen en vrouwen gescheiden naar binnen gaan. We zien mensen bij dit 'graf' bidden en lezen. Na zoveel al te hebben gezien, waren we toe aan een lunch.

Vervolgens gingen we naar de westerse muur (ook wel klaagmuur genoemd). Dit is de plek waar joden het dichtst bij God kunnen komen. Ook hier moeten mannen en vrouwen gescheiden naar binnen. Mensen stoppen briefjes tussen de muren met gebeden; er wordt gebeden bij de muur en je hoort sommigen hardop het uitroepen naar God. Ik vond dit bijzonder, maar had er zelf niet zoveel mee. God is voor mij overal, en in mijn hart komt Hij dichterbij. Mijn gebed is dat zij dat ook zo mogen ervaren.

Om uiteindelijk bij de tram te komen, moesten door de Damascus Gate. Hiervoor bevond zich een Arabische (Oosterse) markt. Dit heb ik als best heftig ervaren. We moesten goed bij elkaar blijven, omdat we te horen kregen dat deze mensen ons vervloeken. Je voelt gewoon dat je door een stuk duisternis loopt. Zonder de aanwezigheid van politie, hadden wij hier als christenen niet kunnen lopen! Gelukkig hebben wij een God die groter is.

Met de tram zijn we nog naar de markt geweest om eten te kopen voor vanavond en te kijken voor souvenirs. Na het avondeten en opnieuw een bijbelstudie, hadden we een vrije avond. Deze heeft iedereen op een andere manier ingevuld. Ikzelf heb goede gesprekken gehad en met mijn medereizigers mogen bidden op het dakterras. Een heel drukke en volle dag, waarin God steeds groter wordt en ik kleiner!

Liefs Kerstin

1. Gree Oort:
    9 augustus 2017
    Prachtig weer om te lezen .Gods zegen voor jullie allemaal .en voor het land waar jullie nu nog zijn.
  2. Henk Hobers:
    9 augustus 2017
    Wederom een mooi verslag van plekken waar wij ook zelf zijn geweest!
  3. Emmy Bakker:
    9 augustus 2017
    Bijzonder wat jullie allemaal zien en beleven, en ook de gevoelens die daarbij los komen. Mooi beschreven Kerstin. Nog 2 daagjes genieten met elkaar !!
  4. Jan van der plas:
    9 augustus 2017
    Fijn om weer jullie blog te kunnen lezen en te lezen dat jullie het goed hebben. Gisteravond op de lifestream van 'de klaagmuur' gekeken of ik jullie shirtjes kon herkennen, helaas, maar het had dus ook echt gekund. Jullie waren daar. Geniet nog even van elkaar en van dit bijzondere land.
  5. Onne de vries:
    9 augustus 2017
    hoi Kerstin, vorige week was ik met een groep van 11 mensen op dezelfde plek waar jij over spreekt.
    we liepen door dezelfde poort en dezelfde markt, maar hebben niets gemerkt van vervloekingen. met onze groep zijn we ook 6 dagen op de Westbank geweest en merken helemaal niets van vijandigheid, integendeel, we worden altijd hartelijk welkom geheten en iedereen is super vriendelijk. er zullen natuurlijk ook mensen tussen zitten die anders zijn maar dat heb je overal. je mag mij contacten als je meer wil weten. groeten Onne
  6. Anita:
    9 augustus 2017
    Wat neem je ons mooi mee in jullie tocht door Jeruzalem. Geweldig!
  7. Fenna Horlinges:
    9 augustus 2017
    Wat weer een Mooi bijzonder verhaal .
    Nog een mooie tijd in Jeruzalem en dAn langzaam afscheid nemen van het mooie land Israël.

Maar het aller mooiste neem je mee in je/jullie hart
  8. Maaike:
    11 augustus 2017
    Wat blijft het toch een bijzondere reis! Zoveel indrukken, en Gods nabijheid voelen! Straks weer thuis, maar dan komt pas het verwerken van zoveel geweldige rijke momenten samen met elkaar en Hem!