Mattheus 6:34

5 augustus 2017

Hallo allemaal,

Het was vandaag even bijkomen van ons drukke programma hier in Israël, laten we zeggen dat iedereen hier aan toe was. Het was vandaag Sabbat dus we gingen in Eilat eerst naar een kerkdienst dat plaats vond in een schuilkelder. In de kerk werden we verwelkomd door onze nieuwe barbouscka (omaatje) door middel van een liefdevolle knuffel. We hebben allebei de kerkdienst anders beleefd.

Ik (Vincent) zat vooraan in de dienst, omdat er geen plek was achterin. De mensen kwamen al naar ons toe dat ze de tekst op de beamer niet konden lezen, want de gemiddelde Israëliet is wat kleiner dan de gemiddelde Nederlander. De dienst begon met heel veel vrolijke liedjes in verschillende talen. Onder andere in het Hebreeuws, Spaans, Russisch en in het Engels.

Kid was de vertaler van de preek. Hij praat al snel maar de voorganger van deze morgen spande de kroon. Hij had een kwartier de tijd en heeft 10 bijbelteksten behandeld!  De dienst ging over zorgen, vooral de zorgen die je niet hoeft te maken.

Het leek Feerle, Britta en mij (Marloes) heel leuk om te helpen in de kinderdienst. Dus wij vroegen of wij konden helpen. Toen bleek dat wij de reddende engelen waren omdat er niemand was ingepland voor de kinderdienst van vandaag. Samen met een tolk hebben wij kort de kinderdienst voorbereid en besloten dat we met de kinderen gingen praten over het verhaal van de vijf broden en twee vissen. Er waren 8 kinderen en veel van hen begrepen redelijk goed Engels. In het begin waren de kinderen niet zo spraakzaam maar toen ze mochten beginnen aan het werkje werd het steeds gezelliger. We hebben afgesloten met drie Engelstalige liedjes met gebaren.

Na de dienst hadden we een beetje haast want we moesten de boot halen. Op de boot gingen we een behoorlijk stukje varen. We konden vanaf de boot over het water kijken naar Israël, Saoedie Arabië, Egypte en Jordanië. Toen we stil lagen gingen we vanaf de bood het water in duiken. Met onze duikbrillen (waar wij het minimale voor hadden betaald) voelden wij ons als een vis in het water. Na het zwemmen hebben we genoten van een bbq op het dek. Op de weg terug naar de oever kwamen we langs een dolfijnen-baai, waar niemand een goede foto heeft kunnen maken.

Toen we terug aan land waren besloot Kid om een heerlijk ijsje te gaan halen. We mochten twee lekkere smaken in een versgebakken bakje van koek kiezen. Dit was heerlijk.

Toen we terug kwamen in het hostel was het al avond. Kid ging druk bezig met het maken van lekker broodjes terwijl wij ons allemaal ging opfrissen. Eenmaal weer fris en fruitig hebben genoten van de heerlijke broodjes. Tijdens de reis waren er vragen ontstaan waar Kid nu de tijd voor had. Als eerste hadden we het over verschillende soorten slaven gehad, naar aanleiding van de Massada. En vervolgens hebben we het gehad over de vruchten van de geest die beschreven staan in Galaten 5:22-23. Van elke vrucht hebben we de definitie gezocht.

Na zonsondergang is het voor de Israëlieten gebruikelijk om te gaan shoppen. Dus dit hebben wij ook gezellig gedaan. We zijn gestart in de ice mall, dit is een groot overdekt winkel centum waar je rond een ijsbaan kan winkelen. Hier had een groepje jongen een weddenschap bekokstoofd. Op onze tweede stop, de markt, werd de weddenschap in praktijk gebracht. De jongens moesten voor 20 sjekel het meest nutteloze gebruiksvoorwerp van de markt zien te scoren. Reinier had de weddenschap gewonnen door een lichtgevende en muziek makende frozen staf te bemachtigen (compleet met licht en bijpassende muziek: let it go) Hij werd als koning terug gedragen naar de auto. (Voor beeldmateriaal kunt u ons gerust aanspreken als we weer thuis in Nederland zijn).

Voor 00:00 uur moest iedereen in bed liggen, dus dat dat moest snel gebeuren.

Iedereen ging lekker slapen want morgen staat er weer een nieuw avontuur op ons te wachten.

Liefs,

Vinsjekkel en Marloes

P.S. " Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zich zelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last".

1. Annelies:
    6 augustus 2017
    Wàt boel mooie een ervaringen!
    (Amper tijd om je zorgen te maken )
  2. Marja:
    6 augustus 2017
    En zo is het: Carpe Diem!
    Wat een beleving!
  3. Marja:
    En zo is het: Carpe Diem
    Wat een beleving
  4. Tina:
    6 augustus 2017
    Wat gaaf dat jullie daar hebben geholpen met de kinderdienst. Dit vergeten zij (en jullie) ook vast niet weer.